Fladfiskeri fra Årøsund 19. og 20. august



Blev tilbudt at komme med på fisketur ombord på Anfi 3. Vi sejlede ud fra Årøsund, med kurs sydover, ned til Halk – skipper havde hørt, til klubaften i Årøsunds småbådsklub at der skulle være godt med fladfisk dernede, specielt helt inde fra 4 m vand. Vejret var flot, og børsteorm havde vi nok af, så det var perfekt. Vi søgte flere steder, men desværre ikke nogen fisk der rigtig ville bide på. Så jeg foreslog Schønheyde banke, den kendte jeg fra tidligere ture og det var bare sagen. Så kursen gik yderligere sydover, ind på banken hvor mit favorit sted var, her gled taklerne ned på bunden. Spænding var stor, nu skulle der jo bare rødspætter i kassen. Men desværre mine anbefalinger blev gjort til skamme - vi forsøgte ellers mange steder, lavt vand, skråninger og dybt vand. Skipper fulgte alle mine anbefalinger, men ikke et nap - Ja det virkede faktisk, som om hele banken var støvsuget for fisk. Havde jeg haft et håndklæde, ja så havde jeg smidt det på dørken.

Skipper tog over, og turen gik tilbage ud for Halk, minsandten om ikke han fandt en plet med fisk og endelig kom der fladfisk ombord. Ikke det helt vilde, men humøret steg da en del. Skipper fangede selvfølgelig den første, ja ikke mindre end fem før jeg endelig fik en ombord. Vi forsøgte mange kendte steder på vej nordover, inden vi kom tilbage til Årøsund. Nemt var det bestemt ikke. Samlet fik vi 15 rimelige pæne blandede fladfisk, den største var på 38 cm. En enkelt hornfisk, blev det også til.

Vejret var jo perfekt, så vi aftalte endnu en tur, dagen efter. Igen gik turen sydover, med et lille stop ved første grønne bøje. Stængerne blev gjort klar og agnen gled ned på bunden. Vi kunne lige nå en kop kaffe og et rundstykke, inden vi ville prøve de sædvanlige pladser. Men skipper havde kun lige fået sat fiskestangen i stangholderen, så vibrerede den helt vildt. Kort efter lå en rigtig flot skrubbe på dørken, nej hvor skønt. Sikke en start, så jeg tænkte bare, hvad skal det ikke ende med. Vi forsøgte rigtig mange steder – men nej ikke et nap eller det der bare ligner.

Ja så måtte det jo være agnen, der ikke var god nok, så vi sejlede ind til stranden hvor vi fik pumpet lidt sandorm. Herefter tilbage til de sædvanlige spot, men nemt var det altså ikke og det begyndte at blæse en del, så vi forsøgte os med et lille anker på slæb, så vi ikke drev alt for hurtigt. Vi sluttede af med en lidt sløj dag, hvad angår fangster. Samlet blev det til otte blande fladfisk ikke alverden. Men vi havde to hyggelige dage, masser af frisk luft og dejlig solskin og udsigt til mange flotte skibe som kom sejlede forbi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar